tisdag 9 augusti 2011

Ny lärdom genom nya utmaningar

Andra dagen på jobbet och det känns redan som att hösten har gjort sitt intåg och att semestern är ganska lång borta ändå, trots att den alltså var här alldeles nyss. Graderna har sjunkt betydligt och regnet har smattrat utanför fönstret nu i två dagar. Fast det är nog bara tillfälligt tänker jag, hösten är jag inte redo för riktigt än, även om jag gillar den. Sensommaren däremot med sin höga luft, varma dagar och fortsatt ljumma havsvatten får gärna vara här och stanna ett bra tag till.

En sak som dock har slagit mig under sommaren när jag har haft tid för att tänka och reflektera, är att jag har för lite utmaning på mitt jobb. Ni vet, jag har jobbat där i 5 år och kan det där nu. Dessutom är jag av sådant slag att jag behöver utmaningar för att förbli glad och nöjd, för att inte bli antingen fasligt lat eller skogstokig. För det är sådan jag bli annars. Vad jag framförallt behöver är att få vara kreativ, i vilken form spelar mindre roll. Bara jag får använda den där kreativa energin som rusar runt i mitt blod och bor i mitt hjärta. Som oanvänd blir som en slags plågsam klåda under skinnet.

Just av den anledningen sökte jag ett helt gäng kurser på olika högskolor nu till hösten, alla på distans såklart. Av fem kurser ville jag egentligen, efter lite eftertanke, verkligen gå två. I går kom då andra antagningsbeskedet som sa att jag kommit in på båda dessa, mina favoriter. Så nu sitter jag här och kan absolut inte bestämma mig för hur jag ska göra. Kurserna är på vardera 7,5 poäng, på distans och jag ska ju fortsätta att jobba min heltid. Kurserna är tänkta som en slags utmaning för mig, för att jag inte ska bli sådär rastlös och för att jag är livrädd för att helt stanna upp och sluta utvecklas. Hujjedamej för det, att stagnera och sluta drömma, det är förmodligen min värsta mardröm.

Så ja, vad tror ni? Den ena kursen är en kurs i digital bildbehandling och den andra är en skrivkurs, båda fasligt roliga och intressanta kan jag tänka mig. Men två kurser alltså, jag tänkte mig ju faktiskt bara en. Fast tja om jag känner mig själv så kommer det sluta med att jag tackar ja till båda och det kanske inte blir så pjåkigt ändå.

11 kommentarer:

  1. Vet du! Jag tycker du gör helt rätt! Jag är också lite sån. Vill ha utmaningar och äventyr. Tröttnar ganska snabbt på invanda mönster. Då gäller dett antingen byta jobb eller se till att skaffa lite mer att göra och andra uppgifter!

    SvaraRadera
  2. åh åh åh, vad spännande!! lycka till med valet, om du nu behöver göra det.
    en fråga, distans, då är det så att man inte behöver åka någonstans va? får jag fråga vart skrivkursen var? det lät så himla intressant!!

    SvaraRadera
  3. Trillingnöten - Å tack, det känns faktiskt helt rätt! Ja, det är nog precis så, omväxling förnöjer ju som sagt :-)

    Emmie - Japp läser man via distans så kan man sköta alla studier hemifrån och det är ju det som är så väldigt bra.

    Skrivkursen heter egentligen "Att skriven för webben och interaktiva medier" och går på Södertörns högskola. Kursens mål är att man ska bli en bättre skribent och är framförallt riktad mot läsare på webben. Tror att den kan vara väldigt bra och spännande. Jag menar, vem vill inte bli bättre skribent? Ja, du får gå in och läsa där vetja. Lycka till! Kram

    SvaraRadera
  4. Mitt råd till dig blir att ta en kurs i taget. Du hinner med dessa ändå, på sikt. Skynda långsamt. Börja med den du känner ska bli roligast.

    Lycka till

    SvaraRadera
  5. Grattis, vad roligt. Tacka ja till båda är mitt råd - distanskurser brukar inte vara så jobbiga, speciellt inte när de är på 7,5hp. Går de på halvfart eller på 25%? Lycka till... jag förstår vad du menar med att stagnera, det är livsfarligt. Utmaningen i dessa båda kurser kommer troligtvis ge dig massor :)

    SvaraRadera
  6. Hej! Tack själv för en fin blogg !

    Underbart roliga kurser båda två ! Jag har me tänkt som du faktiskt nu när jag kommer vara hemma och ha förmiddagarna för mig själv.
    Lycka till hur det nu än blir : )

    SvaraRadera
  7. Vet precis vad du menar - utmaningar är en nödvändighet i vardagen för att man ska orka traska vidare framåt!
    För att välja kurs (gå båda tror jag inte är en bra idée, risken är att du bränner ut dej istället) bör du kanske fundera över vad du kommer få mest nytta av snabbast, alltså vad känner du att du vill syssla med JUST NU. Och vad är du bäst på JUST NU. Är du bättre på att skriva än redigera bilder just nu, hade jag valt bildredigering eftersom att det kommer ge omedelbara resultat, och sen följa upp med att förbättra ditt skrivande. Är det bildredigering du är bäst på, hade jag valt skrivarkursen! :)

    SvaraRadera
  8. Hej, var med ock tävla om att bli dagens kebab! Vinnarna utses senare idag! Lycka till!

    SvaraRadera
  9. Jag tror också du ska välja en av kurserna. Skrivarkursen kanske du kommer att få bäst nytta av.

    SvaraRadera
  10. GRATTIS!!! Vad roligt! Och jag förstår precis hur du menar med att behöva utmaningar. Jag är precis likadan. När saker och ting går i stå och jag inte känner att jag blir utmanad tillräckligt, ja då behövs förändring. Och att ta en kurs och lära sig nya saker och lära känna nya människor är vansinnigt roligt. Och utmanande.

    Jag tycker att du ska följa ditt hjärta. Gör det som känns bäst för dig. Välj båda kurserna om du känner att du hinner med. Eller välj den du allra helst vill ha och fokusera på den och sök till den andra nästa termin. Gör det som känns bäst! Oavsett vilket är det underbart roliga nyheter och vilken spännande höst du har framför dig. Lycka till! :)

    Ha en fortsatt fin arbetsvecka vännen!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  11. Lycka till med kurserna, oavsett om du väljer en eller två! Jag ska också läsa på distans i höst, fast bara jobba 75%. Det ser jag verkligen fram emot!
    Kram

    SvaraRadera