torsdag 11 augusti 2011

Eftertänksamhet

Dalai Lama svarade på frågan vad som förvånar honom mest, han svarade:

Människan

Hon offrar hälsan för att hon ska tjäna pengar.
Sedan offrar hon pengar för att få tillbaka hälsan.
Och så är hon så angelägen om sin framtid att hon inte njuter av nuet.
Följden blir att hon inte lever i nuet och inte heller i framtiden.
Hon lever som om hon aldrig skulle dö.
Och så dör hon utan att ens någonsin ha levt

Jag kan inte mer än säga att det är så sant, så sant. Han satte ord på det som jag känner inom mig, samhället som vi lever i och vårt sätt att leva är inte gjort för oss människor. När tror ni att vi ska inse det?

6 kommentarer:

  1. Jag håller med dig, när ska vi inse det? Tack vad gullig du är! Ja, det är en liten fjäder jag har på armen :)

    SvaraRadera
  2. ja, den här är så bra att ta till sig! cirkulerade på facebook igår, bra att sprida kloka ord överallt!:)

    SvaraRadera
  3. Jag såg också citatet på fackebook igår. Mycket tänkvärt! Behöver nog begrunda det för egen del..ordentligt!
    Dyker in här efter många veckors blogg-uppehåll, önskar dig en glad fredag!
    All värme!

    SvaraRadera
  4. En mycket klok man. Fler... alla borde leva så, i harmoni och lyssna inåt. Vad som är rätt för mig kan vara fel för dig. Ekorrhjulet tror jag ingen trivs med. Tänk att få gå tillbaka i tiden och leva av naturen. Lite mer än vi gör i dag. Eller nej, MYCKET mer än vi gör i dag.
    Kram.

    SvaraRadera
  5. Wow vad bra sagt....helt rätt.

    kramar och trevlig helg!!

    SvaraRadera