fredag 22 juli 2011

Bokpassion helt enkelt

Jag är nu på väg mot slutet av min andra semestervecka och har redan hunnit med att sträckläsa fyra pocketböcker. Det om något är semester för mig. Inga måsten och ingen som drar i mig, utan jag kan ligga där i soffan precis hela dagen och bara läsa. För det är just det, att när jag väl har börjat trassla mig in i någon story och gjort mig bekant med bokens huvudperson, så kan jag bara inte slita mig. Jag bara måste sträckläsa ända fram till den nervkittlande upplösningen.

En av dessa fyra böcker är verkligen ett guldkorn som jag bara måste läsa om snart igen. Boken fick mig att skratta, gråta och vilja kasta mig på första bästa plan till Italien för att frossa i god mat eller möjligen till Indien för att ägna mina närmsta månader åt att meditera och hitta lugnet. Ni vet säkert vilken bok som jag syftar på - Lyckan, kärleken och meningen med livet av Elisabeth Gilbert. Har ni inte läst den ännu så gör det, ni kommer att älska den. Dessutom använder sig Elisabeth av ett fantastiskt vackert, snirkligt och poetiskt språk som får en att vilja frossa i alla hennes böcker. Tyvärr tycker inte jag att filmen gjorde boken det minsta rättvis, ja kanske lite som det brukar vara med böcker som ens fantasi och inre bildbyrå har gjort mycket vackrare och häftigare än filmens värld någonsin skulle kunna ( tja, sagan om ringen slog med råge mina inre filmbilder så jag ska inte fortsätta att mässa). Dessutom så missar man ju hennes fantastiska språk i filmen och det är ju det som gör boken så delikat.

Nu, innan jag påbörjar min femte semesterbok ska jag passa på att ta en riktigt lång, rask promenad med Lemuren. Det är nämligen fasligt bra att lägga in lite motion mitt i all denna lättja.

7 kommentarer:

  1. Vad skönt det låter! Jag påbörjade den där boken, men slutade läsa den efter några kapitel...jag vet inte varför. Kanske ska testa igen!

    SvaraRadera
  2. Jag läser ovh läser också. Bok efter bok och läser i kapp det som jag missat i vår. Härligt!

    kram

    SvaraRadera
  3. Jag läser gärna med. Tyvärr vill gubben att jag ska vara lite social så det blir inte så mycket av den varan... nu när det är semester iaf. :)

    SvaraRadera
  4. Håller precis på att läsa den boken och håller med dig, den är väldigt bra och härlig att läsa. Kul med böcker.

    SvaraRadera
  5. Då ska jag läsa boken i stället för filmen, nej filmen var verkligen inget bra. En stor besvikelse eftersom så många pratat så väl om den.

    SvaraRadera
  6. Visst är det en magisk känsla det där, när man bara läser och läser och inte kan få nog. När man struntar i allt annat bara för att man MÅSTE läsa. Det är verkligen det bästa betyg en bok kan få. :)

    Den boken finns i min bokhylla men jag har faktiskt inte läst den ännu. Under den största hypen ville jag vänta för att jag inte skulle bli besviken och sedan har det bara inte blivit av. Men det kanske är dags nu och det låter ju härligt att jag har ett sådant härligt läsäventyr framför mig. :)

    Jag hoppas att din härliga läslusta fortsätter sommaren genom vännen. Sköt om dig!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  7. Jag älskar också att läsa när jag är ledig, det är bland det bästa som finns! :-)

    SvaraRadera