måndag 11 april 2011

På nattduksbordet

På nattduksbordet just nu ligger det två må-bra-böcker med en mängd visdomsord i.

Medmänniskor av Stefan Einhorn fick jag låna av chefen i Fredags och den har jag redan plöjt igenom. En helt underbar bok med tolv hjärtevärma berättelser med djupa budskap på temat medmänsklighet. Jag kan inte annat än varmt rekommendera denna bok som kommer att stanna i mitt hjärta och som jag definitivt kommer att läsa om många gånger. För det är en sådan bok, som kräver att bli omläst och som kommer att ge mig lika mycket för varje gång jag läser den.

Det finns två sätt att leva sitt liv.
Ett är som om ingenting är ett mirakel.
Det andra är som att allting är ett mirakel.
Citat av Albert Einstein, tagit från boken.


Den andra boken Vem gråter vid din grav av Robin Sharman läser jag nu för tredje gången. Den är lysande, i alla fall för mig. Den innehåller 101 korta kapitel "i praktisk vägledning i konsten att leva". Vilket ju kan låta lite flummigt, men den har gett mig mycket och jag kan varmt rekommendera den till andra sökare som vill ha enkla tips om hur man bryter gamla dåliga vanor och byter ut dem mot nya vanor som istället ger energi och får en att må bättre. Vem behöver inte det?


Var inte försiktig, sikta högt. Sikta på de odödligas sällskap.
Citat av reklamgurun David Ogilvy, tagit från boken.


Har ni några tips på andra må-bra-böcker värda namnet?

5 kommentarer:

  1. Åh vad jag älskar feelgood-böcker. Dina verkar väldigt bra. Får ta och köpa tror jag. Den senaste boken jag läste var "Eat pray love" fast på svenska men kommer inte på vad den heter. För mig var det en feelgood-bok. Tydligen ska filmen vara dålig men boken är toppen.

    kram

    SvaraRadera
  2. Tar med mig boktipsen!
    Kram/Fina Frun

    SvaraRadera
  3. Albert Einstein är min favorit! :) Har tyvärr inga tips på må bra-böcker.

    SvaraRadera
  4. Vilka bra böcker! ska kolla in dem!
    Jaggillar Sidharta väldigt mycket. En lugn oh fridfull bok med många fina tankar!

    SvaraRadera
  5. Dorro - Tack för tipset! Lustigt nog så tipsade min arbetskompis mig om den boken för bara ett par dagar sedan. Hoppas att böckerna även faller dig i smaken.

    FinaFrun - Varsågod! Hoppas att du gillar dem du med.

    Käthe - Förstår verkligen det, han är inte så dum han inte :-)

    Trillingnöten - Ja gör det vetja, hoppas att du gillar dem. Tack för tipset, den ska jag inhandla!

    SvaraRadera