fredag 4 mars 2011

Torsdagsfest & Fredagsfunderingar

Vi befinner oss just nu på den skånska landsbygden jag, lemuren och mannen. Det är fint här, i en skånelänga mitt ute på den karga slätten med höns som sitter utanför köksfönstret och tittar på en med bedjande ögon för att kanske lyckas charma till sig några extra brödbitar. Huset är fullt med blommor och vi har precis nyligen intagit en långfrukost med hemvärpta ägg, surdegsbröd och en mängd med kallskuret som blev över efter gårdagens 65-års fest. Mannens pappa firade sin dag med att ställa till med fest för en brokig skara med människor hemma i det stora lantköket. Det blev en lyckad afton som avslutades en bit in på natten med allsång till mannens gitarrspelande. Tror inte att det finns ett bättre eller roligare sätt att höja stämningen på en fest än levande musik, helst när alla kan sjunga med efter vilja och förmåga.

Snart ska jag trotsa blåsten och ge mig ut på en promenad med lemuren medan mannen halvsover i soffan och försöker bli av med en bitande huvudvärk. Kamerasladden har jag glömt hemma så tyvärr kan jag inte bjuda på några bilder härifrån i dag. Framåt Lördag vankas det ännu ett kalas för sötaste systeryster som fyller år, då styr vi kosan ut till ännu en gård på landet för att umgås med höns, katter, hundar och en annan brokig skara med människor. Jag gillar verkligen livet på landet. Mannen fick en fråga i går om han är en stadsmänniska eller hellre föredrar landet. Han svarade både och. Jag har själv funderat på det där och kan inte riktigt komma på vad jag föredrar, det är enormt skönt att bo inne i centrala Halmstad, med närhet till jobb, affärer, restauranger och vänner. Å andra sidan så längtar en del av mig ut till landsbygden precis varje dag, så en skön blandning är nog helt enkelt det bästa för mig. Vart trivs ni bäst? Land eller stad?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar