måndag 21 mars 2011

Baka, baka liten kaka

Gårdagen blev nästan som ett stort släktkalas. Kl.halv tolv ramlade min faster och hennes två barn & hund in här genom dörrarna för att inta en brunch med oss, efter det strandpromenad och sedan skulle vi få rå om minsta kusinen Oliver i två timmar medan storasyter Cornelia var på innebandy. Mannen och Oliver ville absolut spela bilspel så då passade jag på att testa receptet på den där kokostoscakakan som alla på jobbet har lovprisat. Under tiden ringer mina föräldrar hit och undrar om de kan få komma på fika, vilket är en självklarhet. Jag hinner knappt lägga på innan även min bror ringer och frågar om han, sambon och deras dotter Linnea kan komma över en sväng...och javisst, absolut! Vilket resulterade i av vi trängde ihop oss 10 personer och två hundar i vårt minimala kök. Det gick, trångt var det men vad gör väl det?

Och kokostoscakakan då? Den var bara helt fantastiskt god, söt som bara den, vilket barnen tyckte väldigt mycket om. Lite som kladkaka med ett kokoskolatäcke på och vem tycker inte om det?



Kokostoscakaka!
30-40 kakor

Kaka:
200 g smör
4 st ägg
5 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
2 krm salt
1 dl kakao
3 dl vetemjöl

Glasyr:
200 g kokosflinger
1 dl ljus sirap
2 dl strösocker
1,5 dl grädde
75 g smör

Gör som så:
Sätt ugnen på 200 grader

Smält smöret. Klä en långpanna eller en ungsform, ca 25*35 cm med bakplåtspapper.

Vispa ägg och socker. Blanda i vaniljsocker, salt & kakao. Blanda i vetemjöl och det smälta smöret och rör till en jämn smet.

Bred ut kakan i långpannan.

Grädda i ugnen i 200 grader i 15 minuter.

Gör under tiden kokostoscaglasyren i en kastrull.

Häll i kokosflingor, sirap, socker, grädde och smör i en kastrull och sätt på plattan på medelvärme och rör om när smöret smälter så det blir en jämn smet. Låt sedan koka upp och låt det sjuda i ca 5 minuter.

När kakan är klar och uttagen från ugnen, bred på glasyren och grädda ytterliggare 10 minuter i ugnen tills kakan fått en fin gyllene färg.

När kakan svalnat, skär kakan i fyrkanter med en vass kniv.

Ät & njut!!

Mina föräldrar.

Kusin Oliver

Lemuren hade ju oxå besök av kompisen Lina.

7 kommentarer:

  1. Vilken gudomligt god kaka... låter det som :)

    SvaraRadera
  2. Så himla gott! En av mina favoritkakor, men jag kallar den för ryttarkaka! :)

    SvaraRadera
  3. Åh kakan! Mmm..vi gör en vanlig kokostosca på sockerkaka från Leilas piece of cake, den har blivit en favorit här hemma men den där med choklad tror jag minsann också slinker ner! :)
    Hehe..ja, den var väl vacker!

    SvaraRadera
  4. Åh, den kakan såg god ut den. Kram Kikan

    SvaraRadera
  5. ÅÅh vad farligt sugen jag blev på kaka nu!
    Haha att jag fick frossa i cheesecake igår är nu helt glömt.. ack, man kanske skulle skita i att vara nyttig och baka? Haha

    SvaraRadera
  6. Måste nog tamejtusan prova att göra denna!

    SvaraRadera