lördag 2 juli 2011

Livet som statist på Skottorps slott


Nu efter fyra nätter på Skottorpsslott är statistdagarna slut för denna gång. Efter sig har de lämnat många, många fina minnen av skratt, härliga människor, ett begåvat filmteam och väldigt ömma fötter. Det har verkligen varit en upplevelse att vara med på en filminspelning och det var faktiskt inte alls som jag hade tänkt mig. Väntan var längre, stämningen mycket mer återhållsam än vad jag är van vid från den lilla delen av teatervärlden som jag känner till, vi blev otroligt uppassade och att tre minuters färdig film faktiskt kräver en hel dags filmande, ja, det är verkligen mer än vad jag visste. Jag har dessutom träffat otroligt många trevliga statister i olika åldrar och med ett väldigt brett spann av teatererfarenhet. Vissa har aldrig tidigare varit i kontakt med teater eller filmvärlden medan andra har det lite som sin hobby att åka runt i Sverige som statist i olika film och teatersammanhang.

Att vara uppe fyra nätter på rad har jag som jobbar inom vården en viss erfarenhet av, så det känns helt okej. Att gå runt i högklackat dessa nätter och mima mingelprat och dansa vals utan musik flera timmar på rad mitt i natten är däremot en väldig surrealistisk känsla. Känns som att befinna sig mitt i en dröm, med magisk dimma som sveper runt benen. Filmen Fröken Juli ska vara färdig till filmfestivalen i Göteborg i Januari 2012 och som jag längtar tills dess. Det material som vi har fått se hitintills skvallrar om något stort och om en otroligt snygg, välgjord och magisk film. Ett begåvat filmteam, trevliga statister och en ödmjuk inställning till oss alla som var där har verkligen gett mig merkänsla för statistlivet. Otroligt roligt och givande om ni frågar mig, trots ömma fötter och mörka ringar under ögonen.

Under all väntan var det bra att kunna sysselsätta sig med kortspel och annat.

Kostymtjejerna hade koll på våra kläder hela tiden.

Min filmkavaljer och jag blev så småningom, efter många timmars dansande, faktiskt ganska bra på det där med vals.

Anna Lovdal , jazzsångerska från Halmstad är sångerska i bandet som spelar på festen i filmen.

11 kommentarer:

  1. Otroligt häftigt!! Du är ju supersnyggt dessutom i den där klänningen!

    SvaraRadera
  2. Så kul och vilka härliga bilder!

    SvaraRadera
  3. så himla fin bild på dig!!!
    jag hade nog gärna också velat testa på det där med att vara statist när det handlar om så fina kläder och slottsmiljöer..:) magiskt! för övrigt så hade vi sådana fina bilar i helgen här på hotellet där jag jobbar, de är här från både norge och danmark och andra länder och träffas och visar bilarna. vackert!

    SvaraRadera
  4. Förstår att det har varit intressant och lärorikt.Så fin du var i den blå klänningen och vilken härlig frisyr!

    SvaraRadera
  5. Vilken speciell upplevelse. Speciell och rolig! Tycker du ser fin ut i den klänningen :)

    SvaraRadera
  6. Wow, vilken upplevelse liksom! Då får man nästan se filmen när den är klar för att få en glimt av den stora stjärnan! :)

    SvaraRadera
  7. men åh vad roligt det såg ut att vara! du är himla fin!

    japp, utomhusteater är verkligen superskoj!

    SvaraRadera
  8. Men vad kul du verkar ha haft. Otroligt spännande och coolt.

    SvaraRadera
  9. Vilken babe du är - så tjusig! :-)

    Måste varit en jätterolig upplevelse, jag är glad att du fick vara med om den. :-)

    SvaraRadera
  10. Vilka fantastiska dagar du har haft! Så fin du är, jättefin bild på dig. :) Jag kan tänka mig att det är många härliga minnen, möten och nya vänner som du tar med dig hem. Och filmen kommer jag definitivt hålla utkik efter nästa år. Spännande! :)

    Kram Lotta

    SvaraRadera