tisdag 15 februari 2011

Alla hjärtans dag!

Jag ber om ursäkt för en alldeles för lång och oplanerad bloggpaus. Motivationen har helt enkelt varit som bortblåst av magsjuka och en massa andra tråkigheter som har blåst in i livet och tagit upp alla mina tankar och all min energi. Det sägs ju att en olycka aldrig kommer ensam och det är nog så sant som det är sagt. Nu hoppas jag att det snart vänder, att våren och värmen snart hittar hit och att glädje, skratt och livskraft kommer med den.

I går firade vi i alla fall alla hjärtansdag här hemma med nära och kära. Jag hade en helt ledig dag och ville tillbringa den med att handla, laga mat och bjuda föräldrar, syskon och mannen på trerätters. När jag låg hemma sjuk i några dagar så tillbringade jag nästan hela dagarna med att titta på matlagningsprogram på datorn (vi har ingen tv här hemma) och fick en massa inspiration. Så jag lovade mig själv att när jag blev frisk igen skulle jag minsann laga allehanda kullinariska rätter från grunden och så blev det i går alltså. Hummersoppa till förrätt, gjord på egen buljong kokt på hummerskal, baconinlindad kyckling fylld med soltorkade tomater serverades med ugnsbakade rotfrukter och champinjonsås och sist provade jag på att göra Morbergs hjortronparfait. Det blev allt en fin kväll det, precis som det ska varje 14:e februari.



Hummersoppas blev tack och lov väldigt lyckad, jag la ner både mycket tid och kärlek på att få den riktigt bra.

Morbergs hjortronparfait med färska hallon.

Väggar att rita på att alltid bra att ha när man får besök av små konstnärer.

9 kommentarer:

  1. Oj, det låter som en redig middag! Vilket projekt, det var bra gjort! Ser gott ut också :)

    SvaraRadera
  2. Men åh, vilken meny! Mums!
    Skönt att ha dig tillbaka :)

    SvaraRadera
  3. Så gott det ser ut! Och vilken rolig vägg, det kliar i fingrarna!

    SvaraRadera
  4. så himla smarrigt!!
    det där med att inte ha någon tv hemma, det är många gånger jag har önskat bort våran faktiskt, eftersom att det mesta går att se på datorn..
    hoppas att allt ordnar upp sig för dig!

    SvaraRadera
  5. Vad roligt att du är tillbaka. Soppan ser väldigt god ut måste jag säga. Allt ser gott ut just idag efter en magsjuka och tre dagar helt utslagen. Mat är gott!

    SvaraRadera
  6. Å wow vilken måltid. Den där soppan tror jag benhårt på! Har aldrig gjort så där grundligt.
    Kul att du är tillbaka på banan igen. Det är väl så att livet då och då drabbar oss extra hårt. Det är då det är så extra värdefullt med vänner och omtanke.
    Ha en fin avslutning på den här dagen.

    SvaraRadera
  7. Ibland behöver man helt enkelt en paus. Vad fina bilder, ni ser ut att ha haft det riktigt mysigt.

    SvaraRadera
  8. Anna - Mmm allt bra med sådana projekt lite då och då, framförallt när det även glädjer andra.

    Att vara någons fru - Ååå tack, härligt att vara tillbaka och kul att du fortfarande tittar in.

    Catrin - Det är fantastiskt roligt att ha en sådan väg att rita och skriva på, framförallt så uppskattar alla besökande barn det.

    Emmie - Tack för din omtanke! Kan rekommendera fler att slänga ut TV:n, det är mycket befriande att vara tvlös :-)

    Dorro - Tack, kul att vara tillbaka och härligt att ni fortfarande hittar hit trots dåligt bloggande! Usch för magsjuka, hoppas att du snart mår bättre!

    Käthe - Tack, jag jobbar på det ;-)

    Hundratretton - Kan rekommendera att göra det grundligt någon gång, tar lång tid men är verkligen värt besväret. Tack för din omtanke!

    Husfrun - Tack! Ja, ibland behöver man bara ta en paus för att hitta tillbaka till det som är kul och bra igen.

    SvaraRadera