lördag 22 januari 2011

Tekakor ska det va!

I dag sov vi länge, både jag, mannen och Lemuren. Det är så bra med en hund som anpassar sig och är lika morgontrött som resten av familjen, hon vill ligga kvar länge under tunga täcken för att sedan yrvaket titta på mig när jag går upp. Inte följer hon med mig heller utan buffar sig närmre mannen för att fortsätta sin skönhetssömn under hans arm. Ja, kanske är det så att man blir som man umgås. Jag gick i alla fall upp och bakade tekakor, för det har jag varit sugen på i flera dagar nu. Hittade ett recept i Leilas kokbok A piece of cake som jag tänkte ge mig på, men då vi inte hade havregryn hemma och jag var för lat för att gå och handla, så fick det bli ett annat recept istället. Jag kan verkligen rekommendera det, försvinnande goda och lätta att baka.

  • 50 g jäst
  • 5 dl fingervarm (37 grader) mjölk
  • 3 msk lönnsirap
  • 1 äggula
  • 13-14 dl vetemjöl special
  • 200 g rumsvarmt smör
  • 1 tsk salt

1. Lös upp jästen i den fingervarma mjölken.
2.Tillsätt sirapen, salt, äggula, 13 dl av mjölet, och klicka i smöret. Arbeta kraftigt i 5 minuter. Låt jäsa i 45 minuter.
3. Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den.
4. Dela degen i 20 lika stora delar och forma dem till bullar.
5. Låt jäsa i 5 minuter.
6. Kavla ut till runda kakor och nagga med en gaffel.
7. Placera kakorna på en plåt med bakplåtspapper.
8. Låt jäsa i 30-40 minuter.
9. Sätt ugnen på 250 grader.
10. Spreja in vatten i ugnen och sätt in bullarna. Grädda mitt i ugnen i 8 minuter.

2 kommentarer: