tisdag 28 december 2010

Julen!

Denna julen har jag, mannen och Lemuren varit på resande fot mest hela tiden, vilket har varit underbar på många sätt och vis. Vi har firat jul i Hörby och på landet utanför Halmstad och Ystad. Det har ätits och druckits, öppnats julklappar, skrattats, kramats, ätits lite till och gåtts långa kalla promenader. Vi har även sjungit, proppat magen full av godis, tittat på Kalle Ankas jul, klappat på hästar, katter och hundar, lekts med små barn och åkt pulka. Vad mer kan man önska sig av julen?
Dessutom har julen varit ett litet äventyr. För det var minst sagt spännande, intressant och lite smått livsfarligt att ge sig ut på vägarna i Skåne dagarna runt jul. På vägen ner till Ystad tyckte mannen att vi skulle vara taktiska och undvika de större vägarna pga varning där för stopp i trafiken. Vilket vi gjorde och det gick ju bra ända tills vägen var täckt av snödrivor och en bil som satt fast i all snö. I bilen satt en skånsk man klädd i overall och rökte, han verkade inte det minsta bekymrad av att han faktiskt inte kom någonstans. Tur då att min man har en traktorägande far som kunde komma oss till undsättning mitt i den skånska snöstormen. Inte bara vi utan även tre andra bilister var honom evigt tacksamma över att vi slapp fira lilljulafton på den iskalla skånska slätten. Resten av julen firade vi sedan, med undantag av några friska promenader, inomhus i värmen.

Som sagt mycket snö och höga snödrivor på den skånska slätten.

I denna skånelänga firade vi lilljulafton med svärfar julhjälten hans sambo och dennes mormor.

På julafton åkte vi till Hörby och firade jul med svärmor och hennes sambo. På juldagen for vi sedan till Halmstad och mina föräldrars gård som inte ville fastna på bild.

Vi firade även jul med en nyopererad, ledsen hund i tråkig tratt...

...en julklappstokig Bordercollie...

& så Lemuren som fick sig en alldeles egen julklapp i form av ett litet vintertäcke som hon trivs bra i.

Mannen som är musikalisk sjöng och spelade julsånger, vilket alltid höjer julstämningen till oanade höjder. Paketet innehöll en parmesanost, vilket kanske är den matlagningsingrediens som vi båda uppskattar mest här hemma.

Mmm julmat i mängder.


Vackra detaljer

Det här är kanske den enda bilden på mig, tagen på lilljulafton. Tunikan är nyinköpt och finns här ,underbar kvalitet. Synd att jag inte har den på en bättre bild så att ni kan se hur fin den är.

Nu ska jag krypa ner i soffan med en riktigt bra bok och bara njuta av att vara ledig.

4 kommentarer:

  1. Helt perfekt jul ser det ut som! Lemuren blev mycket tjusig.

    SvaraRadera
  2. Visst blev hon tjusig och dessutom varm och torr, vilket är en mycket bra kombo.

    SvaraRadera
  3. Vad härligt det ser ut!

    Och ja, tänk att jag är så lyckligt lottad som har så fina vänner omkring mig. fantastiskt!

    SvaraRadera
  4. Åh va härligt, å massa hundar gör det bara ännu bättre! :P

    SvaraRadera