måndag 20 december 2010

Godisfabriken

I går när jobbdagen var slut och efter en förtjänt snabbvila i soffan, åkte jag, mannen och vovven ut till min faster och hennes familj. Där bakades det julgodis i mängder av hela tjocka släkten, en återkommande tradition sedan 20 år tillbaka. Platserna varierar, ibland är vi på mina föräldrars gård, ibland hos min farbror och ibland, såsom i går, hos min faster. Det är en av de bästa traditioner! Alla oavsett ålder hjälper till. Vi dricker glögg, äter gott och pratar strunt i timmar. Jag försökte mig på att göra chokladkola, vilket nog gick sådär, om man nu inte gillar att äta den med sked direkt ur pappret. Smaken var god, men den fasta formen uteblev. Sådär som det blir ibland när man ger sig på nya recept. Men det gör inget, för det viktigaste är ju att få umgås med nära och kära.

Sötaste lilla kusinen & en massa gott.

Goda chokladbollar.

Pappas tradition är att alltid göra knäck, goda, goda.


Detta tror jag är ett riktigt hittepårecept.

Whilma hade kompisar att leka med hon oxå.

När julbaket var slut och barnen hade lagt sig, var vi några stycken kvar och drack Mojitos.

Utomhus var det gnistrande vackert, knarrande snö och riktig kyla är inte så ofta som vi får uppleva här i södra Sverige. Jag gillar det verkligen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar