söndag 30 januari 2011

Hur man spenderar en Lördagkväll på landet.


Efter en tidig morgon och många timmar på jobbet ramlade jag in genom dörren här hemma vid tre-tiden i dag, kröp ner i sängen och somnade på studs. Det är inte så ofta det händer, men ibland krävs det lite vila innan man har kraft för nya äventyr. Efter en timme vaknade jag pigg och utvilad, hoppade in i duschen och drog sedan på mig en svart kjol, tunika och mina näbbstövlar, sedan var jag redo för att fira min pappas födelsedag.

Där ute på landet är det precis som det ska med många släktingar, högt sorl, barn som springer omkring och en massa hundar som buffar efter klappar och kel. Det är mormor och pappas moster, faster och farbröder, syskon och kusiner, katter och hundar, allt i en salig blandning och detta mitt i en massa olika diskussioner som sträcker sig ifrån seanser till frågor om vem egentligen den där Kristina är, vars namn är ingraverat i ett gammalt silverfat som står hemma hos min faster. Ja, på den frågan fick vi inget svar även om vi plockade ner gamla papper med släktträd på och lusläste igenom alla Svea, Linnea, Ingrid, Anna, Astrid och andra gamla kvinnonamn. Det bjöds på god mat, till huvudrätt kalkon, potatismos, smörslungade morötter och ärtor sedan pappas gudomliga Petit-choux och till sist en hel hög med godis. Precis som det ska en Lördag på landet med andra ord.

Nu ska jag alldeles strax göra som Lemuren och krypa ner i en mjuk, varm säng och ladda batterierna för en ny händelserik dag i morgon. Söta drömmar!

7 kommentarer:

  1. Vilken härlig lördag! Och snyggaste lemuren.

    SvaraRadera
  2. Så mysigt! P-sjuan, som jag säger :) ser alldeles fantastiskt god ut! Hoppas att du får en fin söndag!

    SvaraRadera
  3. åh, det låter mysigt!! kul med släktträdshistoria!

    SvaraRadera
  4. Här har vi också nåt mystiskt kvinnonamn ingraverat i en silversked. Nån älskarinna kan jag tro ;)
    Ha nu en skön mysstund med lemuren.

    SvaraRadera
  5. Så fint med näbbstövlar. De måste du visa upp. :)

    SvaraRadera
  6. Att vara någons fru - Mmm Lemuren är allt en riktig snygging hon, tänk om man själv alltid skulle vara lika fotogenisk som sina hundar. Dina flickor är ju riktiga genier på det :-)

    Rebecca - Smart, P-sjuan är allt bra mycket lättare att uttala.

    Emmie - Riktigt spännande med släkthistoria faktiskt, dock väldigt svårt att hålla reda på alla dessa namn.

    Husfrun - Hi, hi älskarinna, där har vi svaret :-). Spännande med lite små mysterium i vardagen.

    Käthe - Älskar mina slitna näbbstövlar, vet knappt om jag vågar visa upp dem för omvärlden. Jo, fast det är klart att jag ska..

    Hundratretton - Ja, det blev en väldigt mysig Lördag, hoppas att du oxå fick det.

    SvaraRadera