torsdag 17 februari 2011

Det där med att vara utan TV

Få saker provocerar andra människor så mycket som när jag och min man berättar att vi har slängt ut vår tv, att vi är helt tv-lösa och att det lixsom inte är något problem för oss. Vi klarar av att leva ett väl fungerande liv utan att bänka oss framför tv:n flera timmar varje kväll och ja, vi hittar annat att fylla våra timmar med.

Anledningen till att vi slängde ut dumburken för snart tre år sedan är att vi faktiskt tyckte för mycket om vår tv, vi följde för många program och lätt tv-tablån styra alldeles för många timmar av vår lediga tid, vilket till slut påverkade vårt förhållande negativt. Det blev helt enkelt ett beroende. Ett beroende som vi gjorde tvärt slut på genom att köra hem vår nyinköpta tv till min mormor istället, där gör den mer nytta. Vi har inte ångrat oss en sekund! Nu har vi så mycket mer tid till att verkligen prata med varandra varje kväll, laga ordentlig mat, gå långa promenader med Lemuren, umgås med våra vänner, läsa, pyssla och baka. Vilket bara är positivt på alla sätt och vis.

Men som sagt många blir otroligt provocerade av vårt beslut, nästan arga och vill genast förvara sitt eget tv-tittande. Vilket får mig att fundera över vilken konstig värld vi lever i, när det mest provocerande är människor som lever utan tv. Jag får ofta frågan - Vad gör ni då på kvällarna när ni inte har någon tv? Jag brukar istället vända på det och fråga - Hur har ni tid att titta på tv? Vilket såklart provocerar ännu mer, men jag kan inte låta bli. Den enda gången som jag verkligen, verkligen har saknat tv:n var nu när jag var magsjuk och inte hade ork till annat än att ligga hemma i soffan och glo. Tur då att det finns svt-play och tv4-anytime att tillgå för alla med dator och internetuppkoppling. Så nu har jag tittat in mig på Solsidan och sälar mig till skaran av beundrare. Fast jag har nästan kunnat följa serien utan att titta på tv, genom att läsa i kvällstidningarna och lyssna på människors tv-pratande. Som sagt det är allt en konstig värld vi lever i.

11 kommentarer:

  1. Vi har också många gånger funderat på att slänga ut vår tv, mest för att det är en så ful pryl och att den tar så mycket plats. Vi tittar inte så himla mycket. Kanske om det skulle vara någon bra film någon gång, eller på enstaka faktaprogram. Men jag vet precis hur det är när folk blir provocerade av ens icketvtittande, och då har vi ändå en tv. "Vadå har ni ingen digitalbox?, hur klarar ni er utan 3:an 5:an osv.." Jag säger som du, tänk vad mycket mer tid man får över till att vårda sitt förhållande istället. Klok är du!

    SvaraRadera
  2. Allt är ju en vanesak. Jag har också varit utan TV en period och vande mig vid det. Alla får väl välja själv :)

    SvaraRadera
  3. Smart grej att slänga ut TV:n. Tyvärr är jag inte riktigt redo för det än. :)

    SvaraRadera
  4. Jag har inte heller någon tv, jag känner igen det där! Och när folk kommer hem till mig och ser sig omkring och liksom blir tysta, och så efter en liten paus "..ingen tv?". Konstigt det där hur mycket plats tvn verkar ta i folks liv.

    SvaraRadera
  5. Att vara någons fru - Det är ju det som är det fina i kråksången, att alla får välja själva. Tycker bara att det är så lustigt att det är så otroligt provocerande, jag blir ju inte provocerad av folk som tittar på tv. Alla får göra precis som de vill, bara folk är nöjda med sina liv :-)

    SvaraRadera
  6. Vi har diskuterat detta i ett par månader nu. Jag vill slänga ut den men inser att det kan vara lite svårt när man har barn som vill se bolibompa.SVTPlay funkar utmärkt men det är inte riktigt samma sak ändå. Så vi filurar vidare i frågan och så får vi se om jag kan få fulTVn ut ur huset.

    SvaraRadera
  7. hej!
    jag kan emellanåt bli bemött med viss skeptisism vad beträffar mina klädinköp!
    läs och begrunda i min blogg.
    skönt att ni vågade...
    jag "måste" se på tv halvåtta - 21!
    kram från dalsland.

    SvaraRadera
  8. Inte provocerad. Men jag tycker att ni är duktiga, riktigt duktiga som såg att teven styrde era liv såpass att er relation blev lidande. Och att ni tog tag i det. Tänk om alla kunde låta bli teven åtminstone en kväll i veckan, så mycket tid för varandra man skulle få.

    SvaraRadera
  9. starkt gjort att ta tag i en sån sak!
    jag skulle gärna slänga ut våran här som sagt, men det skulle nog inte maken gå med på, hur många bra argument jag än körde på...kanske någon gång..jag har även föreslagit att låta den stå avstängd någon kväll i veckan, men hur det än blir så blir det inte av, den åker på, antingen av mig eller av honom, det är så vanemässigt så jag glömmer att tänka på det.

    SvaraRadera
  10. Håller med. Kollar aldrig på tv för jag tycker att det är slöseri med tid. Däremot slösar jag gärna tid på datorn, vilket iofs kan jämföras med tv-beroende ^^,

    SvaraRadera